Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
Matthieu Ricard - Na drodze do oświecenia - buddyzm
Nowa książka Matthieu Ricarda - CyberSangha objęła nad nią patronat medialny. Serdecznie polecamy!


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 5 > Odkrycie iluzji ego
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 05 - buddyzm
wrzesień 1998
buddyzm
Jeżeli urzeczywistniłeś, że wszystkie powstające zjawiska
są Umysłem, nie będzie żadnego innego oświecenia.
- Guru Rinpocze -
buddyzm
buddyzm


Budda Odkrycie iluzji ego
Michał Katafiasz


Autor jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Odkrycie iluzji ego, to odkrycie, że nie ma żadnej wyizolowanej z całości, konkretnej części, zwanej naszym Ja. Nie znaczy to, że nas nie ma, że tracimy poczucie siebie, lecz znaczy to, że wszystkie nasze dotychczasowe wyobrażenia o sobie i o życiu okazały się zwykłą fikcją. Jednym z takich podstawowych, błędnych założeń na nasz temat, które w tym momencie pryska, jest przekonanie, że opozycją dla mojego "Ja" jest "nie-Ja", jest świat przeżyć. Ewentualny dualizm między przeżywającym a życiem zostaje rozpoznany jako złudzenie. Przeżywający okazuje się samą naturą przeżyć i warunkiem ich przeżywania, ich "przejawiania się i zanikania". Jest bardziej miejscem, w którym się mogą one wydarzać, niż ich obserwatorem. Istnienie jednego bez drugiego to znaczy przeżywającego bez przeżyć jest w rzeczywistości niemożliwe. To, że nie znajdujemy siebie w żadnym konkretnym miejscu, nie dowodzi, jakoby w istocie mielibyśmy być nihilistycznym niebytem. Przeczyłoby to nie tylko zdrowej logice, ale i faktom. Przecież "ktoś" rozpoznaje własną iluzoryczność. Tym kimś okazuje się właśnie ciągłość naszego nieistnienia - obecność, istnienie nieistnienia.

Obecność, istnienie nieistnienia wskazuje naprawdę, że kiedy patrzymy na coś zielonego lub czerwonego, to odpowiednio nasz Umysł "ma" kolor zielony bądź czerwony. Z kolei kiedy mamy wesołe bądź smutne myśli, nasz Umysł jest wesoły bądź smutny. Jeżeli zaś jesteśmy przykładowo w pomieszczeniu o kształcie sześcianu, bądź na łące koliście otoczonej drzewami, to wtedy Umysł ma kształt (formę) sześcianu lub koła. Zatem nasz Umysł w swej esencji nie jest ani zielony, ani czerwony, ani wesoły, ani smutny itd. To właśnie tylko stała charakterystyka ciągłego braku określonego kształtu, zapachu, ciężaru, temperatury, wilgotności, smaku, wielkości itd., pozwala mówić o jednym i tym samym Ja - tym samym Umyśle. Jeżeli z kolei nasze Ja byłoby trwałym, niezmiennym, konkretnym czymś, co zmieniałoby się z chwili na chwilę, wtedy nie moglibyśmy mówić o ciągłości poczucia nas samych, które przecież mamy, ponieważ z chwili na chwilę bylibyśmy kimś innym, "innym czymś". Natomiast jeżeli nasze Ja miałoby być konkretnym "super obiektem", który sam nie podlega żadnej zmianie, to niby gdzie miałby on istnieć i jak wyglądać?

Według buddyzmu, znikąd się wzięliśmy i donikąd wracamy. Również zachodnia nauka twierdzi, że ludzki organizm co siedem lat całkowicie podlega pełnej zmianie na poziomie komórkowym, molekularnym, dowodząc w ten sposób pustej natury naszego Ja. Jednakże wiara w konkretne jakościowo, wyizolowane, własne Ja jest fikcją przede wszystkim dlatego, że możemy sami tej prawdy doświadczyć. Nie ma potrzeby już wtedy nigdzie gonić, ani nigdzie uciekać. Nauki Buddy mówią o tym momencie jako o urzeczywistnieniu przejrzystego, kryształowego światła naszego umysłu, świetlistej obecności, czy też osiągnięciu stanu arhata. Nazywany jest również ten poziom samourzeczywistnienia rozpoznaniem siebie jako otwartej, świetlistej przestrzeni bez centrum w środku oraz będącej bez granic we wszystkich kierunkach. Mówi się również wtedy, o urzeczywistnieniu siunjaty to znaczy pustego miejsca, mogącego zaistnieć na nieskończoną ilość sposobów bądź o rozpoznaniu mądrości Dharmadhatu (Dharma - natura, dhatu - przestrzeń). Teksty Dharmy nazywają także rozpoznanie świata, życia, Umysłu, siebie, "zobaczenie" pustości własnego Umysłu: rozpoznaniem własnej, nienarodzonej twarzy. Mówi się zwłaszcza wtedy często o urzeczywistnieniu Dharmakaji - "ciała prawdy", czyli siebie samego jako wolnej od sztuczności i dualizmu naturalnej, duchowej egzystencji. Często możemy też usłyszeć o urzeczywistnieniu, w związku z tym faktem, czystej, nagiej, niestworzonej świadomości. Czysta, naga świadomość - owoc praktyki medytacyjnej to nic innego jak rozpoznana umiejętność koncentracji, skupiania się.

Koncentracja, skupianie się jest jakby "opieraniem się" czy też zaczepianiem się Umysłu na jakimś wybranym przez siebie obiekcie. Jest to zawsze równocześnie jeden z tych obiektów, który składa się na całość naszego Umysłu. Kiedy zaś Umysł spoczywa, koncentruje się sam w sobie - jest w stanie pełnej, afirmatywnej relaksacji. To w tym stanie rozpoznaje się siebie, jako samą rozległość braku konieczności punktu zaczepiania się na jakimkolwiek obiekcie. Rozpoznaje siebie jako samą świadomość, która na poziomie tworzących ja przeżyć (obiektów koncentracji), nieustannie się zmienia - a u samej zaś podstawy jest pusta, nie istniejąca. Pusty Umysł "jest" samą świadomością, która nie musi wkładać żadnego wysiłku w "opieraniu się" na wszystkich bez wyjątku, wypełniających ją i zmieniających się obiektach, ponieważ nie jest od nich różna. Ten stan pustki jest jak przestrzeń idealnym stanem bezruchu. Jest naturalną przytomnością, bezpośrednią obecnością, uważnością, źródłem i ujściem dla całej aktywności. Nie ma tu żadnego dualizmu, ani żadnej potrzeby kultywowania wyizolowanego ego, co nie znaczy, że nie mamy poczucia siebie. Wręcz odwrotnie, dopiero teraz możemy oddychać własną "pełnią".


Fragment opracowania "Życie a przeżywający, czyli Czysta Kraina Buddy".




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 24 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm