Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 11 > Prawda nie zawiera się w pismach
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 11 - buddyzm
styczeń 2001
buddyzm
Przyjaciel może okazać się wrogiem,
a więc i wróg może zostać przyjacielem.
- Tsongkhapa -
buddyzm
buddyzm


Prawda nie zawiera się w pismach
Tomasz Dudek


Polecamy książki:

"Mnich i lama"
    - Ojciec Robert le Gall i Lama Jigme Rinpoche
"Medytacja i modlitwa w buddyzmie i chrześcijaństwie"
    - Henri Bourgeois i Jean-Pierre Schnetzlera
"Fala jest morzem"
    - Ojciec Willigis Jaeger


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Buddyzm jest systemem bardzo subiektywnym, gdyż nie uznaje istnienia osobowego Boga. Bóstwem nazywa cząstkę dobra, którą odkrywa w sobie dany człowiek. Ale każdy robi to według swoich subiektywnych odczuć i kryteriów. W praktyce okazuje się, że w tej sytuacji ideałem staje się nirwana: zobojętnienie na siebie i na świat, rozpłynięcie się w kosmicznej nieokreśloności, by przestać być wrażliwym na cierpienie, którego nie sposób uniknąć na tej ziemi.
(ROLA DUCHOWOŚCI W ŻYCIU CZŁOWIEKA)

Komentarz:
Czy nibbana jest "zobojętnieniem na siebie i na świat"? Raczej nie. Jednak pewny będę dopiero wtedy, jak ją osiągnę;-) Dziwi mnie tylko, skąd ksiądz Dziewiecki wziął takie sformułowanie, bo żaden ze znanych mi tekstów Kanonu Palijskiego nie opisuje nibbany w podobny sposób. Nie słyszałem też, żeby któryś z nauczycieli buddyjskich podobne stwierdzenie wygłosił.


Buddyści z zasady unikają tego, co stanowi samą istotę duchowości, gdyż unikają pytań o tajemnicę człowieka, o obiektywne prawdy i zasady moralne. Uważają je nawet za niebezpieczne filozofowanie. W tym sensie system ten pośrednio zabrania szukania prawdy i odkrywania własnej tajemnicy. Duchowość jest więc tutaj zastąpiona utopijną zasadą unikania cierpienia a także emocjonalnym wzruszeniem.
(ROLA DUCHOWOŚCI W ŻYCIU CZŁOWIEKA)

Komentarz:
Buddyzm nie unika pytania o tajemnicę człowieka. On stawia to pytanie najwyraźniej, jak można. Jednak odpowiedzi poszukuje nie w świętych księgach, jak chrześcijaństwo, ale w samym człowieku. Prawda nie zawiera się w pismach, ani w filozofowaniu.


W przeciwieństwie bowiem do chrześcijaństwa, które jest religią historyczną i które uczy korzystania z umysłu po to, by analizować rzeczywistość, buddyzm jest systemem, który wyrasta z legendarnych opowiadań i który uważa umysł za twórcę rzeczywistości. Europejscy zwolennicy buddyzmu traktują ten system w sposób wybiórczy oraz unikają mówienia o jego istocie.
(MYŚLENIE WEDŁUG BUDDYZMU)

Komentarz:
Budda był postacią historyczną, chociaż naukowe badania datują jego życie nieco później, niż przyjmuje się to tradycyjnie - w tym sensie buddyzm jest jak najbardziej "historyczny". Natomiast jest "ahistoryczny" w tym sensie, że nie opowiada historii stworzenia świata, ani nie zajmuje się spekulacjami dotyczącymi tego, dokąd świat zmierza. Jeśli zaś chodzi o legendarne opowiadania, to dotyczą one tak samo tradycji buddyjskiej, jak i chrześcijaństwa, jak i każdej innej tradycji religijnej lub duchowej. Jednak w przeciwieństwie do chrześcijaństwa, legendarne opowiadania nie stanowią istoty buddyzmu.

Wybiórczość buddyzmu na Zachodzie nie polega na unikaniu mówienia o jego istocie. Jak twierdzą nauczyciele buddyjscy z Azji, zachodni buddyści mają to szczęście, że nie muszą przejmować całego bagażu dalekowschodniej kultury ludowej i zbędnej obrzędowości, ale mogą skupić się właśnie na tym, co w nauczaniu Buddy jest istotne. Jednak trzeba też uczciwie przyznać, że wielu ludzi na Zachodzie traktuje buddyzm jak egzotyczną modę owianą mgiełką magii i tajemniczości, a dyskusję o nim jak wyrafinowaną rozrywkę intelektualną; z istotą buddyzmu rzeczywiście nie ma to wiele wspólnego.


Dopóki ulegam takiej iluzji jednostkowego istnienia, jestem skazany na sansarę, czyli na cierpienie, na przedłużanie dramatycznego cyklu życia i śmierci. Jedyną szansą na wyzwolenie się z tej tragicznej sytuacji jest według buddyzmu zobojętnienie, a szczytem mądrości jest rezygnacja z myślenia.
(MYŚLENIE WEDŁUG BUDDYZMU)

Komentarz:
Buddyzm nie proponuje rezygnacji z myślenia, ale raczej rezygnację z dodawania zbędnej myślowej interpretacji do tego, co bezpośrednio doświadczamy. I nie jest to "szczyt mądrości", lecz aspekt buddyjskiej praktyki medytacji, przez którą buddyjska mądrość powstaje.


Podejmowanie dyskusji z buddyzmem przypomina podejmowanie dyskusji z człowiekiem chorym psychicznie. Aby chory mógł podjąć z kimś racjonalną dyskusję, musiałby uwolnić się z choroby, w której tkwi.
(MYŚLENIE WEDŁUG BUDDYZMU)

Komentarz:
Przykład z chorym psychicznie równie dobrze może działać w drugą stronę;-) Wszystko zależy od tego, który punkt widzenia przyjmiemy jako właściwy. A sensowna dyskusja jest możliwa tylko wtedy, gdy podchodzimy do niej z otwartym umysłem i wolą zrozumienia, a nie z umysłem ograniczonym niewzruszalnymi dogmatami i przyjętym a priori założeniem, że rozmówca jest poganinem, którego koniecznie należy nawrócić na jedynie słuszną drogę.


Im więcej rozmawiam ze znawcami buddyzmu i im więcej czytam buddyjskich tekstów, tym bardziej upewniam się, że istotą buddyzmu jest negowanie obiektywnej rzeczywistości, a ostatecznym celem rozwoju według buddyzmu jest ucieczka od życia.
(BUDDYZM, RZECZYWISTOŚĆ I SENS ŻYCIA)

Komentarz:
Istotą buddyzmu nie jest negowanie czegokolwiek, ale spokojny wgląd w prawdziwą naturę rzeczywistości - zobaczenie rzeczy takimi, jakimi naprawdę są. Ostatecznym celem rozwoju według buddyzmu nie jest ucieczka od życia, lecz brak przywiązania do tego, co nietrwałe i niezaspokajające, i osiągnięcie przez to duchowego spokoju. To inny, głębszy i bardziej świadomy sposób przeżywania rzeczywistości, a nie ucieczka od niej.


Jeśli przyjmiemy zasadę, że coś jest tym samym i jednocześnie nie jest tym samym, wtedy musimy przyjąć zasadę, że buddyzm istnieje i że nie istnieje, że ma sens i że nie ma sensu, że coś głosi i że niczego nie głosi. W takiej sytuacji żadna logiczna dyskusja nie jest możliwa.
(BUDDYZM, RZECZYWISTOŚĆ I SENS ŻYCIA)

Komentarz:
Życie jest zbyt złożone, aby można było je ująć w kategoriach logiki formalnej, a zwłaszcza logiki dwuwartościowej. Życie nie jest tylko białe albo tylko czarne, lecz składa sie z rozmaitych barw i odcieni. Kto tego nie rozumie, nie zrozumie też buddyzmu.


.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 20 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm