Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 18 > "Sto wskazówek Padampy Sangdzie dla ludzi z Tingri"
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 18 - buddyzm
lipiec 2004
buddyzm
Urzeczywistnienie przypomina rozkosz przeżywaną przez
młodą kobietę - jej radości i błogości po prostu nie można opisać.
- Padampa Sangdzie -
buddyzm
buddyzm


Sto wskazówek Padampy Sangdzie Sto wskazówek Padampy Sangdzie
dla ludzi z Tingri

opatrzone komentarzami
Dilgo Czientse Rinpocze


ISBN: 83-919492-5-7
Ilość stron: 128
Tłumaczenie: Dorota Bury, Jarosław Wierny

Wydawca: Wydawnictwo HUNG

FRAGMENTY KSIĄŻKI


Patronat medialny Książka objęta patronatem medialnym "Cyber Sanghi".

Każda ze stu jeden strof duchowego testamentu Padampy Sangdzie, wielkiego buddyjskiego mistrza i podróżnika, który żył na przełomie XI i XII stulecia, jest opatrzona wyczerpującym komentarzem Dilgo Czientse Rinpocze. Przedstawia on nauki swojego wielkiego duchowego poprzednika, pokazując nam, że "ludzie z Tingri" niczym nie różnią się od wszystkich innych poszukiwaczy Prawdy.

Dzięki tym komentarzom ostatnia pieśń indyjskiego mistrza zostaje wzbogacona i wyjaśniona punkt po punkcie, tak by każdy znalazł w niej inspirację oraz praktyczne instrukcje. Tak jak Padampa Sangdzie, z łagodną miłością i bez schlebiania, Dilgo Czientse Rinpocze w prosty ale wyczerpujący sposób wyjaśnia, jakie jest źródło naszej fundamentalnej wolności, czyniąc to z bezpośredniością, której nigdy nie znajdziemy w czysto erudycyjnych komentarzach.


Biografia Dilgo Czientse Rinpocze

Dilgo Czientse Rinpocze Taszi Paldzior, znany także jako Czientse Do Ngag Lingpa, był wysoko urzeczywistnionym mistrzem medytacji, poetą i uczonym w szkole njingma buddyzmu tybetańskiego. Dilgo Czientse uchodzi za inkarnację żyjącego w XIX wieku Dziamjanga Czientse Łangpo (1820-1892), niezwykłego mistrza i wizjonera uznanego za emanację Buddy Mądrości, który wraz z Dziamgonem Kongtrulem Lodro Taje (1813-1899) i Patrulem Rinpocze (1808-1887) zainicjował duchowe i kulturowe odrodzenie w Tybecie znane jako ruch rime. W owym czasie wielu liniom i praktykom groziło wygaśnięcie. Ideą rime było praktykowanie jednej drogi aż do realizacji i jednocześnie tak dobra znajomość nauk innych szkół, by można było udzielić wszystkim uczniom najbardziej pożytecznych wskazówek.

Dilgo Czientse urodził się w 1910 roku w dolinie Denhok położonej w królestwie Derge w prowincji Kham we Wschodnim Tybecie. Rodowe korzenie jego rodziny sięgały króla Trisong Detsena rządzącego Tybetem w IX w., tego samego, który zaprosił do Krainy Śniegów z terenu dzisiejszego Afganistanu słynnego jogina i mistyka Padmasambhawę. Dilgo Czientse, będąc jeszcze w łonie matki, został rozpoznany jako tulku - tak określa się w Tybecie świadomie inkarnowanych mistrzów medytacji - przez ważnego nauczyciela njingmapy Miphama Rinpocze (1846-1912), który przewidział niezwykłe przeznaczenie mającego się wkrótce urodzić dziecka. Kiedy chłopiec miał rok, powszechnie szanowany lama ze szkoły sakja, Loter Łangpo, rozpoznał w nim emanację swojego zmarłego mistrza Dziamjanga Czientse Łangpo. Jednak ojciec Dilgo Czientse, sprawujący ministerialny urząd na dworze króla Derge, chociaż był osobą religijną, nie mógł zaakceptować myśli, że jego najmłodszy syn zostanie mnichem. Pragnął, żeby poszedł on w jego ślady i realizował się jako polityk oraz podtrzymał ród, ponieważ jego starsi synowie już byli mnichami.

W wieku dziesięciu lat chłopiec uległ podczas żniw ciężkiemu poparzeniu i zachorował; przez rok nie powracał do zdrowia. Wezwani lekarze stwierdzili, że jeśli nie będzie mógł kontynuować swojego duchowego rozwoju, to jego życie nie potrwa długo. W końcu ojciec wyraził zgodę na to, żeby syn realizował swoje pragnienia. Jedenastoletni chłopiec został mnichem w klasztorze Szeczen w prowincji Kham, jednym z sześciu głównych klasztorów szkoły njingma. Tam też, zgodnie z tradycyjnymi procedurami, formalnie rozpoznano go jako manifestację umysłu Dziamjanga Czientse Łangpo. Dilgo Czientse został oficjalnie intronizowany przez swego rdzennego lamę Szeczen Dzialtsaba Rinpocze (1871-1926), który był sukcesorem Miphama Rinpocze. W linii Czientse inkarnowali się najbardziej niezwykli spośród buddyjskich mistrzów, tacy jak Longczienpa, Dzigme Lingpa, Wimalamitra czy wybitny król Trisong Detsen.

Dilgo Czientse tak wspomina tamte czasy: "Dzialtsab Rinpocze zamiast mnisich szat nosił żółtą kurtkę podszywaną futrem, a końce jego kręconych włosów opadały mu na ramiona, bardzo rzadko opuszczał swoją pustelnię (...) Była ona ulokowana na górskim urwisku, jakieś czterdzieści pięć minut drogi od klasztoru Szeczen, który znajdował się poniżej. Ścieżka, która prowadziła do tego pięknego odosobnieniowego zakątka była dość stroma, a ponadto bardzo śliska w czasie pory deszczowej. Z okienka pustelni można było podziwiać klasztor i rzekę płynącą dołem doliny okolonej ze wszystkich stron ośnieżonymi przez większą część roku górami (...) Kiedy Szeczen Dzialtsab udzielał inicjacji, często czułem się oszołomiony wspaniałością i okazałością jego ekspresji; mistrz spoglądał w moją stronę wprowadzając mnie w ten sposób w naturę umysłu."

Kolejnymi ważnymi nauczycielami Dilgo Czientse byli Szeczen Rabdziam Rinpocze oraz Szeczen Kongtrul Rinpocze, który żył w pustelni po drugiej stronie góry i podobnie jak Dzialtsab Rinpocze nie zajmował się administracyjnymi sprawami klasztoru, lecz intensywnie praktykował medytację. Natomiast pod kierunkiem wielkiego uczonego Khenpo Szengpy, Dilgo Czientse studiował filozofię Środkowej Ścieżki (madhjamika). Jako młody człowiek otrzymywał przekaz i wyjaśnienia Wielkiej Doskonałości (maha ati, dzogczen) od różnych nauczycieli, przede wszystkim od Dziamjanga Czientse Czieki Lodro (1893-1959), który przygotowywał Dilgo Czientse do roli dzierżawcy w okresie, kiedy, jak twierdził, przekaz nauk Buddy, a zwłaszcza Wielkiej Doskonałości, będzie narażony na niebezpieczeństwo.

W wieku piętnastu lat Dilgo Czientse rozpoczął serię odosobnień. Do dwudziestego ósmego roku życia większość czasu spędził na samotnych medytacjach, żyjąc w odosobnieniu w górskich jaskiniach i pustelniach. Rinpocze tak mówi o swoich odosobnieniach:

"Praktykowałem od wczesnych porannych godzin, przed świtem aż do południa i od późnego popołudnia do nocy. W środku dnia czytałem książki, recytując je na głos, żeby nauczyć się tekstu na pamięć. W jaskini nazywanej Urwistą Pustelnią przebywałem siedem lat, natomiast w Białym Zagajniku przez trzy lata; w innych jaskiniach i szałasach spędzałem po kilka miesięcy w otoczeniu gęstych lasów i ośnieżonych gór. W mojej jaskini nie było drzwi i czasami przed jej wejściem pojawiały się małe niedźwiedzie, węsząc dookoła. Nie potrafiły jednak wspiąć się do jaskini po drabince. W okolicznym lesie żyły dzikie lisy i wszelkie gatunki ptaków. Pojawiały się tam również lamparty; pewnego dnia złapały one małego psa, który był moim towarzyszem. Żyjąca w pobliżu kukułka pełniła rolę budzika. Kiedy tylko usłyszałem jej głos, około trzeciej nad ranem, wstawałem z posłania i rozpoczynałem sesję medytacyjną, a o piątej zaparzałem trochę herbaty (...) Pozwoliłem sobie zapuścić włosy i z czasem stały się one bardzo długie. Kiedy wykonywałem tummo, praktykę "wewnętrznego żaru", doświadczałem intensywnego ciepła i z tego powodu przez lata, w dzień i w nocy, na przekór bardzo zimnemu klimatowi, nosiłem jedynie białą narzutę oraz szatę utkane z surowego jedwabiu. Jako siedzisko służyła mi skóra niedźwiedzia. Na zewnątrz wszystko było zamarznięte na kamień, a w jaskini panowało ciepło."

Od wczesnych lat Rinpocze doświadczał wizji Padmasambhawy, podczas których poznawał esencjonalne znaczenie term - cennych duchowych nauk ukrytych dla potomnych przez Guru Rinpocze i jego partnerkę Jeszie Tsogial. Kiedy Rinpocze ponownie poważnie zachorował, otrzymał radę od swojego nauczyciela, by wzorem innych odkrywców term - tertonów, znalazł sobie odpowiednią partnerkę. Jego żoną została Khandro Lhamo.

Po ukończeniu odosobnień Dilgo Czientse spędził wiele lat z Dziamjangiem Czientse Czieki Lodro, który podobnie jak on był tertonem a zarazem jedną z emanacji pierwszego Czientse. Dilgo Czientse uważał go za swojego drugiego głównego nauczyciela po Szeczen Dzialtsabie Rinpocze. Po otrzymaniu od niego inicjacji Rinczen Terdzo ("Zbiór Odkrytych Skarbów"), które trwały sześć miesięcy, Dilgo Czientse podjął decyzję, by resztę życia spędzić na samotnej medytacji. Jednak jego mistrz miał odmienne zdanie: "Twój umysł i mój są jednym. Przyszedł czas, żebyś sam zaczął nauczać i przekazywać innym niezliczone drogocenne nauki, jakie otrzymałeś". Dilgo Czientse rozpoczął więc działalność nauczycielską, którą kontynuował nieprzerwanie przez resztę życia, dzieląc się swoją rozległą wiedzą i głębokim doświadczeniem.

Pod koniec lat pięćdziesiątych, kiedy w Kham rozpoczęła się wojenna zawierucha, Dilgo Czientse wraz z rodziną przedostał się z wielkim trudem do centralnego Tybetu, pozostawiając w Derge cały dobytek, łącznie z cennym księgozbiorem i własnymi rękopisami. Z Tsurphu, siedziby zwierzchnika szkoły kagyu Karmapy leżącej na północny-zachód od Lhasy, Rinpocze zdecydował się udać na uchodźstwo. Dilgo Czientse wyruszył w kierunku Bhutanu, dokąd wraz z najbliższymi uczniami i rodziną dotarł po wyczerpującej podróży. Działo się to mniej więcej w tym samym czasie, kiedy Tybet opuścił XVI Karmapa. W pobliżu Thimphu, stolicy Bhutanu, Rinpocze objął posadę szkolnego nauczyciela. Jego reputacja jako w pełni urzeczywistnionego mistrza szybko rosła, wokół niego zaczęło gromadzić się coraz więcej uczniów i na prośbę króla został jego osobistym duchowym doradcą.

Rinpocze odegrał wielką rolę w ocaleniu duchowej spuścizny swojego kraju, zbierając i publikując wiele rzadkich tekstów buddyjskich, które zostałyby stracone na zawsze w wyniku polityki rządu komunistycznych Chin opartej na systematycznym niszczeniu klasztornych uniwersytetów i bibliotek w okupowanym Tybecie. Sam Dilgo Czientse napisał wiele komentarzy, tekstów medytacyjnych i wierszy - słynął z niezwykłej mądrości i znajomości nauk. Założył wiele ośrodków w Bhutanie i Indiach, zbudował wielki klasztor przy stupie Bodnath w Kathmandu, stolicy Nepalu. Był także inicjatorem budowy wielu stup. Od połowy lat siedemdziesiątych zaczął odwiedzać kraje Zachodu, z czasem założył ośrodek Szeczen Tennji Dardżyling w Dordogne w południowej Francji, w bezpośrednim sąsiedztwie prowadzonego przez Gendyna Rinpocze ośrodka Karmapy w Dhagpo Kagyu Ling.

Dilgo Czientse Rinpocze był jednym z największych mistrzów buddyjskich naszych czasów, jednym z ostatnich lamów, którzy ukończyli swą edukację w jeszcze wolnym Tybecie. Uważany powszechnie za najwybitniejszego mistrza Wielkiej Doskonałości, w tradycji buddyzmu tybetańskiego utrzymywał ducha bezstronności i niezależności. Po śmierci Dudzioma Rinpocze w 1987 roku został zwierzchnikiem starej tradycji njingma. Dilgo Czientse zmarł w Bhutanie 28 września 1991 roku. W jakiś czas później odnaleziono jego kolejną inkarnację - chłopca, który urodził się w 1993 roku w dniu urodzin Padmasambhawy.

Dilgo Czientse stał się wzorem nauczyciela, którego duchowa podróż doprowadziła do niezwykle głębokiej wiedzy. Dla wszystkich, którzy go spotkali, był źródłem miłującej dobroci, mądrości i współczucia. Poświęcał się pracy dla pożytku innych, nie zważając na zmęczenie; podróżował po Indiach, Himalajach, południowo-wschodniej Azji i Zachodzie, przekazując czystą esencję Dharmy swym uczniom. W taki sposób spędził całe życie - wytrwale kontynuując nieprzerwany przekaz nauk. Nie tracił ani minuty cennego czasu - od przebudzenia się przed świtem aż do późnej nocy pozostawał w niezmąconym doświadczeniu przestrzeni, radości i swobody, udzielając inicjacji, nauk, wywiadów czy też nadzorując realizację swoich dharmicznych projektów. Pełna oddania praktyka medytacyjna, inspirujące teksty, rozległa wiedza i nieograniczone współczucie, niewyczerpana energia i humor oraz niezwykle umiejętny i bezwysiłkowy sposób nauczania, wszystko to wyraźnie pokazuje jak wielkim joginem był Dilgo Czientse Rinpocze.

Opracowano na podstawie materiałów
ze strony internetowej www.shechen.org.



© for the Polish edition by Wydawnictwo HUNG, 2004.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 28 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm