Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 19 > Pustka Innego
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 19 - buddyzm
styczeń 2005
buddyzm
Uspokojony i odprężony w stanie wolności,
Osiągam nieskończoność absolutnego wymiaru.
- Szabkar -
buddyzm
buddyzm


Pustka Innego Pustka Innego
Pogląd szentong
w szkole Karma Kagju buddyzmu tybetańskiego


Jolanta Gablankowska-Kukucz


ISBN: 83-9174-0-1
Ilość stron: 156
Wydawca: Wydawnictwo "A"

KSIĄŻKĘ MOŻNA NABYĆ TUTAJ


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Buddyjski pogląd "pustki innego" (szentong) uznawany przez wielu za kontrowersyjny, w XVII stuleciu opatrzony został przez rząd tybetański etykietką herezji, co spowodowało zakaz jego rozpowszechniania przez prawie dwa stulecia. Pogląd ten przeciwstawia pustkę relatywnych zjawisk pustce ostatecznej rzeczywistości. Relatywne zjawiska są puste, gdyż nie mają własnej natury - pojawiają się dzięki zaistnieniu odpowiednich przyczyn i warunków. Ostateczna rzeczywistość nie jest takim zjawiskiem. Zgodnie z szentong, jest niezmienna, wieczna, niezłożona i całkowicie pozbawiona wszystkiego, co jest złożone i nietrwałe. Ponieważ jest wolna od wszelkich relatywnych zjawisk, można uznać ją za pustą, czyli wolną od wszelkich splamień.

Za twórcę szentong uważany jest Dolpopa Szierab Gjaltsen (1292-1361), mistrz buddyjski związany z tradycją Sakja. Zwolenikami szentong byli także nauczyciele z linii Kagju i Ningma. Książka przedstawia rozwój myśli szentong od czasów Dolpopy po współczesne nauki nauczycieli z linii Kagju, zestawiając je z poglądami konkurencyjnej szkoły pustki "własnej natury".



Historia szentong po śmierci Dolpopy

Dolpopa zgromadził wokół siebie grupę znakomitych uczniów i tłumaczy, którzy po jego śmierci wzięli na siebie trud propagowania doktryny. Wkrótce musieli też odpierać rozliczne krytyki. Najbardziej znanym z krytyków był Rendała, niegdyś uczeń głównego następcy Dolpopy, Njaena. Rendała był potem jednym z najważniejszych nauczycieli Conkhapy Lozang Trakpy [był on założycielem szkoły Geluk] i jego negatywny stosunek do nauk z Dzionangu [klasztor Dolpopy] zaważył niewątpliwie na poglądach jego ucznia. Potem z kolei uczniowie Conkhapy - Gjaltsab i Khedrup stworzyli własny styl nauczania i komentowania Uttaratantry, stojący w opozycji do sposobu Dolpopy, i oni przejęli rolę jego głównych krytyków.

Od końca XIV wieku aż po czasy Taranathy bardzo mało wiadomo na temat tego, co działo się w Dzionang, a zachowane pisma z tego okresu, na ogół nie dotyczą szentong. Informacje o doktrynie figurują tylko w tekstach polemizujących z nią. Wyjątkiem są tu dzieła i biografie Siakji Czokden (sba kya mchog ldan), który w XV wieku był jednym z nielicznych obrońców doktryny. On sam poglądy te przejął prawdopodobnie od swego nauczyciela Rongdena i od VII Karmapy Czedraka Gjatso. Dzieła Siakji Czokdena zostały potem w XVII wieku zakazane, a klocki, z których je odbijano dostały się pod klucz, a wszystkie kopie zniszczono. Dlatego do niedawna nie było wiadomo, czego bezpośrednio nauczał, a wiedza na jego temat pochodziła z pism biografów, takich jak Kunga Drolczok czy Taranatha, który stworzył znakomite dzieło porównujące idee Dolpopy i Siakji. Ostatnio jednak, w roku 2000 nakładem Library of Tibetan Works & Archives ukazały się trzy teksty Siakji na temat madhjamaki, w których między innymi polemizuje on z Conkhapą [Tsongkhapa] i przedstawia swoje poglądy, zaskakująco zbieżne z wykładnią współczesnych szentongpów, choć czasem używa nieco innej niż oni terminologii.

Istnieje też biografia jednego z opatów klasztoru, Gorumpy, z której można wnioskować, że do połowy XVI wieku nauki Dolpopy były w Dzionang przekazywane i studiowane, co dotyczyło zwłaszcza Sześcioczęściowej Jogi z tantry Kalaczakry.

Objęcie funkcji opata Dzionang przez Tarantahę przyniosło krótkotrwałe odrodzenie nauk Dolpopy. Taranatha postawił sobie zadanie odtworzenia rozmaitych nauk przekazywanych w różnych czasach przez lamów z jego szkoły, tak by nie popadły w zapomnienie lub nie uległy zniekształceniom. Był ekspertem w klasycznej praktyce Sakjapów nazywanej "Ścieżka i owoc" (tyb. lam 'bras), w rozmaitych naukach Szangpa Kagju i w specjalności Dzionang - tantrze Kalaczakry. Dlatego zajmował się studiowaniem także tekstów Dolpopy oraz medytował w odosobnieniu w celu osiągnięcia ich właściwego zrozumienia. Swoje refleksje dotyczące szentong zawarł w tekście "Ozdoba środkowej ścieżki szentong" (gzhan stong dbu ma'i rgyan) i autokomentarzu do niego, zawierającym głównie cytaty z kanonicznych dzieł, mające służyć za uzasadnienie jego poglądów.

Czasy Taranathy (1575-1635) kończą okres niezależności klasztoru. Choć sam Taranatha był wybitnym uczonym, poważanym w całym Tybecie, który stworzył wiele rozmaitych tekstów, zarówno wyjaśniających doktryny filozoficzne, jak i dotyczących historii buddyzmu, stał się też ofiarą politycznego zamętu tamtych czasów. Był bowiem jednym z duchowych nauczycieli władcy Cang [Tsang], który uległ w walkach o polityczną supremację siłom sprzymierzonym z Gelukpami. Po jego śmierci Mongołowie sprzymierzeni z tą ostatnią szkołą pokonali ostatecznie władcę Cangu, a na tronie osadzili V Dalaj Lamę, jako duchowego i politycznego przywódcę całego Tybetu. Kilka lat później jeden z klasztorów zbudowanych przez Taranathę został zajęty przez Gelukpów i zamieniony w ich sziedrę [szkoła przyklasztorna dla mnichów buddyjskich]. Wkrótce potem sukcesor Taranathy udał się na odosobnienie, a tron Dzionang zajął Dziamjang Tulku, syn mongolskiego chana Khalka. Ułatwieniem tego działania było rozpoznanie Dziamjanga jako reinkarnacji Taranathy, jakiego dokonała Państwowa Wyrocznia (la mo chos skyong), a także Panczen Lama i sam Dalaj Lama. Wcześniej ten sam chłopiec został już uznany za inną inkarnację, a mianowicie Dziamjanga Czeje, założyciela klasztoru Drepung.

Był to koniec niezależności Dzionangpy. Mnisi, którzy opierali się zmianie poglądów, zostali przeniesieni do innych klasztorów. Nauka jednak przetrwała, gdyż zarówno instrukcje do Kalaczakry, jak i pogląd szentong były przekazywane przez rozmaitych mistrzów tradycji Ningma i Kagju w bardziej odległych regionach Tybetu, jak Amdo i Kham.


© for the Polish edition by Wydawnictwo "A", 2004.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 22 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm