Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 22 > Motywacja Wielkiej Drogi
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 22 - buddyzm
marzec 2007
buddyzm
Tam gdzie jest przywiązanie, nie ma żadnego wglądu.
- Dzietsyn Tragpa Gjaltsen -
buddyzm
buddyzm


Khandro Rinpocze Motywacja Wielkiej Drogi
Khandro Rinpocze


Khandro Rinpocze urodziła się 19 sierpnia 1967 roku we wsi leżącej w pobliżu Rumteku, klasztoru XVI Karmapy w Sikkimie. Jest córką Jego Świątobliwości Mindrolinga Triczena. XVI Karmapa oraz Dilgo Czientse Rinpocze rozpoznali ją jako wcielenie Khandro Ordzien Tsomo, żony XV Karmapy Khacziaba Dordże. Mindroling Rinpocze oraz inni tulku Njingmapy z linii Minling uznali ją ponadto za wcielenie jogini Mingjur Paldron, która żyła w Tybecie w XVIII wieku.

Rinpocze, jako jedyna dziewczynka pośród rzeszy mnichów, studiowała przez pewien czas podstawy nauk Kagju w Rumteku, pod okiem XVI Karmapy. Dorastała natomiast w Dehra Dun, stolicy stanu Uttaranchal, dokąd wyprowadzili się z okolic Rumteku jej rodzice. Otrzymała tam formalne klasztorne wykształcenie w klasztorze Mindroling. Jej głównymi nauczycielami z tego okresu byli, poza jej ojcem, inni lamowie Njingmapy, m.in. Tulku Urdzien Rinpocze.

W ten sposób Khandro Rinpocze łączy przekaz zarówno szkoły Kagju, jak i Njingma. Od 1993 roku prowadzi żeński klasztor Samten Tse w Mussoorie, związany z linią Mindroling szkoły Njingma. Więcej na temat Rinpocze po polsku na stronie www.rime.pl.


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Przyjmowaniu schronienia, które po prostu oznacza szukanie ochrony czy przewodnictwa, mogą towarzyszyć trzy podstawowe motywacje. Na początku przyjmujemy schronienie, aby uciec od cierpienia trzech niższych światów. Potem zaczynamy pragnąć wyzwolenia od cierpienia całej samsary - wciąż jednak z punktu widzenia własnego wyzwolenia (śrawakajana, pratjekabuddajana). Trzecią, a zarazem najwyższą motywacją jest prawdziwe rozproszenie wszystkich splamień niewiedzy, aby wszystkie czujące istoty mogły osiągnąć wolność od cieprienia (bodhisattwajana).

Motywacją początkującego jest po prostu uwolnienie się od bólu i cierpienia trzech niższych światów. Bez względu na to, czy opiszemy go w wielu słowach czy nie, lęk przed karmicznymi owocami i pragnienie uwolnienia się od cierpienia, zamętu i bezpośrednich trudności - co oznacza wolność od trzech niższych światów - stanowi początkową motywację naszych działań i praktyki (...)

Mówiąc o motywacji początkującego, nie chcę powiedzieć, że każdy powinien posiadać motywację mahajany. Powiedzmy, że właśnie się rozwiedliśmy i aby raz na zawsze skończyć z byłym mężem, pragniemy przyjąć schronienie. Chcemy poświęcić swoje życie wyrzeczeniu i praktyce - dopóki nie spotkamy następnej osoby. Taka motywacja również jest w porządku. To jakiś początek. Umysł początkującego nie oznacza, że spaliliśmy za sobą wszystkie mosty; oznacza, że właśnie zaczynamy. I uczciwie byłoby powiedzieć, że będziemy stopniowo pracować i pogłębiać naszą świadomość. Wielu z nas, którzy przyjęli schronienie, wciąż praktykuje dla własnego wybawienia i wolności od cierpienia, czyli z motywacją początkującego.

Motywacja na średnim poziomie zaczyna się od podobnego nastawienia. Po wysłuchaniu i kontemplowaniu Dharmy zauważamy, jak niewiedza napędza tworzenie się karmy. Ponieważ ścieżka wyzwolenia polega na przerwaniu powstawania karmicznych przyczyn, zaczynamy praktykować z surową dyscypliną. Duchową praktykę opieramy na porzuceniu negatywnych działań i podejmowaniu pozytywnych. Spoczywając w medytacji, wzmacniamy naszą postawę, tak, abyśmy nie tworzyli przyczyn narodzin w cyklicznej egzystencji. Aspirujemy również do osiągnięcia stanu wyzwolenia - ale wciąż tylko z myślą o sobie (...)

Motywacja początkowa oraz na średnim poziomie nazywane są mniejszymi i niższymi w porównaniu do mahajany, ścieżki bodhisattwy. Bodhisattwowie uważani są za istoty wyższe, ponieważ ich motywacja do praktyki wykracza poza osobiste wyzwolenie.

Motywacja mahajany obejmuje wyzwolenie wszystkich czujących istot. Jest nacechowana altruizmem - ale co to tak naprawdę znaczy? Czy wystarczy pamiętać o czujących istotach w naszej praktyce? Na początku medytacji recytujemy: "Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły szczęście i jego przyczynhę. Oby uwolniły się od cieprienia i jego przyczyny". Na końcu zaś mówimy: "Oby dzięki tej zasłudze wszystkie czujące istoty osiągnęły wszechwiedzę". Ale czy naprawdę angażujemy się w to, co mówimy?

Jeżeli wciąż utrzymujemy poczucie "ja", nie praktykujemy tak naprawdę ścieżki mahajany. Możemy zakładać, że żywimy współczucie i pragnienie przynoszenia pożytku wszystkim czującym istotom, niemniej jednak, bez względu na to, czy to dostrzegamy czy nie, własne zadowolenie, satysfakcja i pragnienia wciąż mają dla nas nadrzędne znaczenie. Owo podstawowe przywiązanie może podważyć naszą motywację i zaangażowanie. Bycie bodhisattwą nie zależy od liczby złożonych ślubowań czy inicjacji, ale od dojrzałości i siły naszego umsyłu - oraz zdolności nie tylko do mówienia o przynoszeniu pożytku czującym istotom, ale czynienia tego w rzeczywistości.

Jak to zrobić? Czujące istoty to nie jakaś nieokreślona masa ludzi, których nie znamy. Osoba, która siedzi obok nas w autobusie albo mija nas na ulicy, jest czującą istotą. Pamiętając, że wszystkie istoty były w którymś wcieleniu naszymi matkami, powinniśmy uwzględnić wszystkie nasze związki w ścieżce praktyki. Praktykujmy ze świadomością, że wszyscy jesteśmy czującymi istotami. I kiedy mówimy: "Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i jego przyczynę", bądźmy pewni, że to my jesteśmy tą przyczyną.

Jedynym sposobem, aby to uczynić, jest powzięcie silnego postanowienia, że od tej chwili będziemy przezwyciężać nawykowe wzorce ciała, mowy i umysłu. Obserwujmy siebie uważnie, kiedy odnosimy się do innych. Upewnijmy się, że nasze myśli są czyste; jeżeli tak nie jest, sprowadźmy umysł do świadomości i wzmocnijmy czystość naszych myśli. Uważajmy, aby nasza mowa była czysta i nie raniła innych. Starajmy się, aby nasze ciało było pełne szacunku, uprzejmości i wrażliwości w stosunku do innych. I tak bardzo jak tylko to możliwe, zmniejszajmy swoje przywiązania, potrzeby, oczekiwania i nadzieje. Dajmy temu spokój - a innym dajmy trochę więcej przestrzeni i czasu. Uczmy się dzięki obserwacji. Obserwujmy innych i nie powtarzajmy ich błędów; obserwujmy siebie i nie powtarzajmy własnych błędów.


Fragment pochodzi z książki "Nasze cenne życie" (Dom Wydawniczy REBIS 2005).
Tłumaczenie: Joanna Grabiak.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 22 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm