![]() |
Wielka Doskonałość
(cytaty)
Nauki dzogczen nie są ani filozofią, ani doktryną religijną, ani tradycją kulturową. Zrozumienie tych nauk oznacza odkrycie własnego prawdziwego stanu, odartego ze wszystkich oszustw i zafałszowań, jakie tworzy umysł. Głębokie znaczenie tybetańskiego terminu "dzogczen" (Wielka Doskonałość) odnosi się do prawdziwego, pierwotnego stanu jednostki, a nie do jakiejś transcendentalnej rzeczywistości.
|
![]() |
Powstała z siebie mądrość jest podstawą.
Pięć negatywnych emocji to przejawiona energia.
Widzenie emocji jako czegoś niewłaściwego jest błędem.
Pozwolenie im na bycie w ich naturze jest metodą
Odnalezienia niedualnego Wyzwolenia.
Przezwyciężenie nadziei i lęku jest rezultatem.
"Zerbu", Śang Śung Nyan Gyud
***
Kiedy zrealizowało się, że wszystko jest Buddą
Medytacja i pogląd nie są czymś oddzielnym.
Sama ta medytacja jest najwyższym poglądem.
Buddy nie sposób znaleźć w medytacji,
Nie można go też stracić w czymś, co nie jest medytacją.
Nieustannie przebywaj w nie-rozproszeniu.
Gal mDo Tshal Ma
***
W umyśle Samantabhadry
Doświadczenia zwane "obecnymi" i "nieobecnymi" - to błąd.
Jedno nie wykluczające drugiego jest ostateczną doskonałością,
Oczyszczoną bez wysiłku, bez sprawdzania i bez pojęcia.
Gal mDo Tshal Ma
***
W konceptualizowanych błędach i cechach samsary i Nirwany,
błędne, ignoranckie koncepcje różnią się od pierwotnej mądrości.
Wewnątrz esencjonalnej podstawy nie są one dwoma.
Gal mDo Tshal Ma
***
Jeśli raz porzuci się nienawiść, nie sposób spostrzec miłości -
Pojedyncza natura umysłu nie wyrzeka się niczego.
Jeśli raz porzuci się niewiedzę, nie sposób spostrzec mądrości -
Pojedyncza natura umysłu nie wyrzeka się niczego.
Jeśli raz porzuci się pragnienie, nie sposób spostrzec szczodrości -
Pojedyncza natura umysłu nie wyrzeka się niczego.
Gal mDo Tshal Ma
***
Nie stwierdzono, by ta Wielka Doskonałość,
wydestylowana esencja, była jednym - jest wielością.
Nie będąc wielością, jest czymś jednym.
Oddzielenie jedności i wielości nie istnieje.
Nawet jej nieistnienie znajduje się poza słowem "nieistnienie".
A o tej konwencji, by mówić "poza"
Szenrab nigdy nie wspominał.
Gal mDo Tshal Ma
Cytaty pochodzą z książki Tenzin Wangyala "Cuda Naturalnego Umysłu", |