Cytaty
zaczerpnięte z pism tradycji Therawada
|
Jak żyć we właściwy sposób
Sam zasiałeś cierpienie, którego doświadczasz. Sam stwarzasz swoje problemy emocjonalne i sam możesz przestać popełniać szkodliwe czyny. Od ciebie zależy, czy będziesz czysty czy nieczysty, ponieważ nikt nie może oczyścić drugiej osoby.
Dhammapada
Jedno zdanie, które niesie spokój lepsze jest od tysiąca bezwartościowych słów. Jeżeli jeden człowiek zwycięży w bitwie tysiąc przeciwników, a potem jeszcze tysiąc, a drugi przezwycięży siebie, jego zwycięstwo nad sobą będzie większe; takiego zwycięstwa nie dadzą rady zmienić w klęskę ani bogowie w niebie, ani demony tam w dole. Lepiej przeżyć jeden dzień w mądrości i głębokiej kontemplacji, aniżeli żyć sto lat w ignorancji bez kontemplacji. Lepiej przeżyć jeden dzień zastanawiając się nad tym, jak wszystko powstaje i zanika, aniżeli przeżyć sto lat bez takich rozważań. Lepiej przeżyć jeden dzień, widząc własną nieśmiertelność, aniżeli żyć sto lat nie dostrzegając jej. Lepiej przeżyć jeden dzień widząc najważniejszą ścieżkę, aniżeli przez sto lat nie dostrzegać jej.
Dhammapada
Kto niezależny, nie drży ani się nie lęka. Kto jest zależny, wciąż się czegoś chwyta, łapie istnienie w tym kształcie lub w innym. Kto jest zależny, nie umknie istnieniu. Rozważ bolesne skutki zależności: jest niebezpieczna, zagraża udręką. Wędrowiec idzie w ciszy i skupieniu, nic nie chwytając, wolny jest od lgnięcia.
Dwajataanupassana
Dla podążającego Drogą
Jeśli ktoś wypowiada wiele wzniosłych, świętych słów, lecz nie wciela ich w czyn, taki bezmyślny człowiek nie może cieszyć się świętym życiem: przypomina pasterza bydła, który liczy krowy swojego pana.
Dhammapada
Ta szlachetna dyscyplina nie ma na celu zdobycia własności, honoru czy sławy. Nie ma na celu zwiększenia dobra moralnego czy koncentracji albo nawet osiągnięcia poznania i wglądu. Niezniszczalna wolność umysłu! Taki jest cel, kres tej wzniosłej dyscypliny, jej esencja, jej spełnienie!
Majjhima-nikaya
O Nirwanie
Nirwana, o królu, nie ma w sobie bólu. Jest to błogość niezmącona. Kiedy utrzymujesz, o królu, że nirwana jest bolesna, to, co nazywasz 'bolesnym', nie jest nirwaną. Jest to wstępny stan urzeczywistnienia nirwany, jest to proces poszukiwania nirwany. Nirwana sama w sobie jest prosta i czysta, żaden ból nie jest z nią zmieszany.
Milinda Panha
Istoty świata, włączając w to bogów, treść dostrzegają w tym, co bez wartości. Są przywiązani do ciała i duszy, wydaje im się, że w nich treść zawarta. Lecz gdy się natkną na jakieś zjawisko, w którym szukają swojej tożsamości, wówczas się gubią, bo ono przemija. To, co trwa chwilę, jest tylko złudzeniem. Stanem bez złudzeń jest tylko Zgaszenie. Mądrzy to widzą, to jest rzeczywistość. To spostrzeżenie zakończy udrękę, przyjdzie Zgaszenie, całkowity spokój.
Dwajataanupassana
Nirwana z pewnością nie jest unicestwieniem ego, ponieważ nie ma żadnego ego, które można by unicestwić. Jeśli w ogóle unicestwia cokolwiek, to złudzenie, fałszywe poczucie ego.
Walpola Rahula "What the Buddha taught"
Nibbana nie jest istnieniem i nie może być też nieistnieniem. Nibbana leży całkowicie poza istnieniem i nieistnieniem. Istnienie i nieistnienie są na równi uwarunkowane i relatywne. Nibbana, która jest czymś ostatecznym, nie może być określona jako istnienie bądź nieistnienie. Nibbana jest niepojęta i głęboka. Jedynie ci mogą ją urzeczywistnić, którzy ją posiedli i w ten sposób przeszli poza ograniczenia, zarówno istnienia, jak i nieistnienia.
Paravahera Vajiranana Thera, "Buddyjska doktryna nibbany"
. |