![]() |
Różnica pomiędzy Buddą Siakjamunim a bogiem
Khenpo Cziedrak Rinpocze Khenpo Cziedrak Rinpocze jest głównym nauczycielem w Karmapa International Buddhist Institute. |
![]() |
Większość doktryn religijnych opiera się na istnieniu wyższej istoty w postaci jakiegoś bóstwa albo boga. Mówi się, że jest to ktoś potężny, kto ma zdolność stwarzania wszechświata i manipulowania nim. W hinduizmie, na przykład, istnieje bóg Kriszna. Jest on stwórcą świata, a tym samym wyższą istotą, do której należy się modlić. Kriszna jest tak potężny, że kiedy się rozgniewa, jest w stanie zniszczyć całe miasto i to tylko przy pomocy jednej strzały. Jeśli ktoś modli się do Kriszny, ma nadzieję uzyskać takie same moce.
Natomiast w buddyzmie założenie, że istnieje wyższa istota traktuje się jako błędne. To prawda, że mówi się cały czas o buddach, ale rozumie się to w zupełnie odmienny sposób. Słowo budda oznacza dwie rzeczy: zarówno historyczną osobę, jak i stan umysłu. Historyczny Budda Siakjamuni jednak nie jest jakimś wszechwładnym bogiem, ale kimś, kto demonstruje oświecenie i kto poprzez swój życiowy przykład pokazuje, jak samemu to osiągnąć.
Podobnie budda - oświecony stan umysłu - nie jest jakimś doktrynalnym monstrum, ale jest to sytuacja, w której rozwinęło się najlepsze właściwości. Ich osiągnięcie zależy od dwóch rzeczy. Pierwsza to kultywowanie dwóch rodzajów oświecających postaw. Oznacza to, że chcemy osiągnąć oświecony stan umysłu, aby móc w pełni i skutecznie pomagać innym, a także oznacza to kultywowanie zrozumienia, że we wszystkich bez wyjątku tkwią nieograniczone możliwości. Druga rzecz to działanie, mówienie i myślenie zawsze tak, aby przynosiło to tylko pozytywne rezultaty. W praktyce oznacza to angażowanie się w sześć odmieniających nas działań:
1) dającą postawę
2) życie w konstruktywny sposób
3) wytrwałość i zdolność stawiania czoła trudnościom
4) entuzjazm we wszystkich konstruktywnych działaniach
5) utrzymywanie umysłu w zrównoważonym stanie
6) odkrywanie natury rzeczy
Pełne udoskonalenie dwóch postaw i sześciu odmieniających nas działań powoduje ujawnienie się nieograniczonych właściwości i możliwości albo innymi słowy, oświecenie, które przynosi pożytek nie tylko nam, ale także innym istotom.
Fragment zaczerpnięto z książki "Sutra Trzech Klejnotów". |