Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - zadaj pytanie
.....
buddyzm
buddyzm


buddabuddyzm

Czy buddyzm zen to religia, czy szkoła rozwoju duchowego? Jak się ma zen do buddyzmu wyznawanego w Tajlandi albo w Tybecie? Czy jest to coś zupełnie innego?


Buddyzm w ogóle trudno jest nazwać wyznaniem a tym bardziej religią (przynajmniej nie w takim sensie, w jakim najczęściej rozumiemy słowo "religia"), najlepszy termin określający buddyzm to właśnie "droga duchowego rozwoju".

Buddyzm można generalnie podzielić na trzy duże tradycje:

1) Małą Drogę (Hinajana) niezbyt słusznie utożsamianą ze szkołą Therawada, która obecna jest głównie na Sri Lance oraz w Birmie, Tajlandii i Kambodży;

2) Wielką Drogę (Mahajana), która zadomowiła się głównie w Chinach, Japonii, Korei, Wietnamie oraz na Tajwanie;

3) Diamentową Drogę (Wadżrajana), która jest obecna w tybetańskich szkołach buddyjskich oraz w japońskiej szkole shingon.

Generalnie cel praktykowania różnych buddyjskich ścieżek jest ten sam: rozpoznanie iluzoryczności nietrwałej struktury psychologicznej, z którą się utożsamiamy nadając jej znamiona trwałości i które to utożsamianie się stanowi źródło cierpienia. Te trzy tradycje różnią się jednak pomiędzy sobą metodami, jakie prowadzą do tego celu - wynika to z różnorodności typów osobowościowych, dla których pewne techniki są bardziej przydatne a inne mniej.

Buddyzm Małej Drogi opiera się głównie na medytacji, polegającej na rozpatrywaniu nietrwałości oraz na rozwijaniu etycznego postępowania w oparciu o różnego rodzaju ścisłe wskazówki podane przez Buddę. Ze względu na pewną kłopotliwość jaką niesie z sobą ich bezwzględne przestrzeganie w świeckim życiu, praktykujący tą buddyjską drogę przyjmują z reguły mnisie ślubowania i wstępują do klasztorów lub praktykują w leśnych pustelniach. Świeccy buddyści mogą, na określony z góry okres, przyjmować ślubowania mnisie i praktykować medytację wspólnie z mnichami, jednak praktyka osób świeckich ogranicza się najczęściej do materialnego wspierania mnichów oraz uczestniczenia w rytuałach związanych ze świętami religijnymi.

Buddyzm Wielkiej Drogi opiera się na rozwijaniu współczucia wobec innych i mądrości dotyczącej pustości (braku trwałej immamentnej natury) wszystkich zjawisk. Medytację praktykują tutaj nie tylko mnisi ale również osoby świeckie, które nie wstąpiły do klasztorów . Najważniejsze w tej ścieżce jest utrzymanie równowagi pomiędzy współczującą motywacją oraz doświadczeniem pustości.

W buddyzmie Diamentowej Drogi chodzi o rozpoznanie obecności oświeconej natury we wszystkim czego się doświadcza. Zjawiska traktowane są tutaj jako manifestacja radości oświeconego umysłu, wyraz jego twórczego potencjału. W medytacjach praktykowanych w tej tradycji kładzie się nacisk na identyfikację z własną naturą buddy.

Oczywiście Diamentowa Droga nie jest czymś całkowicie innym od Wielkiej Drogi, ponieważ zawiera w sobie jej elementy. Podobnie Wielka Droga opiera się na tradycji Małej Drogi, która stanowi fundament wszystkich buddyjskich nauk. Także w obrębie tych trzech dużych tradycji istnieje kilkadziesiąt, jeżeli nie kilkaset pomniejszych szkół.

Zen (określenie to wywodzi się z sanskryckiego słowa "dhyana" oznaczającego medytację) najczęściej przypisuje się do tradycji Wielkiej Drogi, aczkolwiek posiada ono wspólne elementy z takimi naukami jak Wielka Doskonałość (dzogczen, maha-ati) i Wielka Pieczeć (czakczen, mahamudra), które są obecne w tybetańskich szkołach Diamentowej Drogi njingma i kagju.

Przyjmuje się, że zen jakie znamy dzisiaj wywodzi się od mistrza Bodhidharmy, który przybył w VI wieku z Indii do Chin, gdzie poświęcił się wieloletniej medytacji na odosobnieniu. Bodhidharmie przypisuje się również założenie znanego ze sztuk walki klasztoru Shaolin. Przez kilkaset lat zen, znane w Państwie Środka pod nazwą ch'an, było przekazywane na terenie dzisiejszych Chin, gdzie na jego ostateczny kształt wpłynęła w pewnym stopniu myśl taoistyczna. Z Chin zen rozprzestrzeniło się do Japonii, Korei i Wietnamu, gdzie odegrało duży wpływ na lokalną kulturę i sztukę. Obecnie, obok Diamentowej Drogi, jest jedną z najczęściej spotykanych na Zachodzie form buddyzmu.

Zen dzieli się na dwie podstawowe szkoły soto i rinzai - odmienne ze względu na różne sposoby podchodzenia do praktyki. Soto uważane jest za bardziej "siedzącą" szkołę, w której nacisk kładzie się na praktykę medytacyjną, natomiast w rinzai pracuje się głównie z koanami czyli paradoksalnymi formułami, które mają pokazać praktykującemu jego umysł takim jaki jest, tzn. pozbawiony konstrukcji nieustających koncepcji i sztywnych poglądów. Najczęściej nauczyciele zen stosują zarówno techniki soto jak i rinzai w zależności od indywidualnych potrzeb adepta zen.

Chociaż szkoła zen wywodzi się od nauk historycznego Buddy, to niewiele uwagi przywiązuje się w niej do wyrafinowanych buddyjskich koncepcji filozoficznych. Ponoć pierwszy przekaz nauk zen miał miejsce w momencie kiedy Budda podniósł kwiat, wówczas z całego zgromadzenia mnichów nie zareagował nikt oprócz Mahakaśjapy, który na ten widok uśmiechnął się, ponieważ zobaczył obecność oświeconej natury w każdej przejawiającej się sytuacji - tym samym uważa się Mahakaśjapę za pierwszego patriarchę (mistrza) zen.

Ponieważ zen nastawione jest głównie na praktykę medytacyjną i przedkłada bezpośrednie doświadczenie rzeczywistości nad konceptualnymi spekulacjami na jej temat, dlatego medytacja zen (bądź bardzo do niej zbliżone techniki) często jest używana przez chrześcijańskie zakony kontemplacyjne, np. przez benedyktynów - patrz tutaj lub na www.kontemplacja.pl. Strony polskich wspólnot zen można znaleźć w naszym katalogu www.





buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 16 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm