Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 21 > Sytuacja kobiet w czasach Buddy
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 21 - buddyzm
luty 2006
buddyzm
Żadna religia nie jest ważniejsza
niż ludzkie szczęście.
- Budda -
buddyzm
buddyzm


Dakini Sytuacja kobiet w czasach Buddy

Poza blokiem artykułów "Budda jest kobietą" zawartym w niniejszym magazynie (nr 21) polecamy również następujące teksty:

» Mądrość kobiet
» Kobiety
» Miłość, partnerstwo, seks
» Tantryczna psychologia seksualności
» Wojna w Kraju Dakiń
» Zainteresowanie kobiet buddyzmem
» Problem kobiety na tle dziejów buddyzmu


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

W starożytnych Indiach sytuacja kobiet nie była korzystna. Uważano, że stoją w społecznej hierarchii niżej od mężczyzn. Często traktowano je na równi z Sudrami, przedstawicielami najniższej z czterech kast. Ich wolność była bardzo ograniczona. Powszechnie sądzono, że w dzieciństwie kobiety powinny być pod opieką rodziców, w młodości pod opieka mężczyzn, a na starość synowie powinni się nimi opiekować. Dlatego też nie posiadały one jakiejkolwiek wolności. Głównym ich zajęciem było zajmowanie się domem według życzeń mężów.

Nawet kiedy kobieta pełniła rolę żony, jej życie było często nieszczęśliwe. Działo się tak zwłaszcza wtedy, gdy kobieta musiała spełniać obowiązki współ-żony (drugiej żony). Zazdrosne żony (tego samego mężczyzny) często popadały konflikty. Była to dosyć powszechna cecha starożytnego hinduskiego społeczeństwa. Sytuacja wdowy była jeszcze gorsza. Zwykle wdowa nie mogła ponownie wyjść za mąż. Uważano, że powinna popełnić samobójstwo, rzucając się w płomienie trawiące jej martwego małżonka.

Kobiety nie miały wolnej ręki, jeśli chodzi o edukację. Wykształcenie nie było uważane za coś, co może mieć dla nich znaczenie. Także ich wolność religijna była ograniczona. Mając tak ograniczone możliwości, kobiety nie mogły się liczyć w dziedzinie duchowości czy obrzędów religijnych.

Powszechnie uważano kobietę za ciężar dla rodziny, ponieważ to mężczyźni zwykle ponosili odpowiedzialność za opiekowanie się nią. Poza tym, niewiasta nie mogła prowadzić obrzędów religijnych w intencji zmarłych rodziców i, w związku z tym, była mało użyteczna. Właśnie dlatego narodziny dziewczynki postrzegano jako coś niepomyślnego. Rodzice modlili się często, żeby dzieckiem był męski potomek, zarówno aby kontynuować tradycje rodzinne, przejąć nazwisko, jak i wykonywać niezbędne rytuały religijne po ich śmierci. Za przykład tego, jak nieszczęśliwym był ojciec, kiedy rodziła się dziewczynka, może posłużyć historia Pasenadi, króla Kosali. Kiedy król dowiedział się o tym, że jego żona powiła córkę, wybrał się do Buddy. Budda musiał go uspokajać, mówiąc, że dobre córki są równie wspaniałe jak dobrzy synowie.

Buddyzm nie uważa kobiet za istoty gorsze od mężczyzn. Akceptuje biologiczne i fizyczne różnice między płciami i uważa, że kobiety i mężczyźni są tak samo pożyteczni dla społeczeństwa. Sam Budda podkreślał owocną rolę, którą kobieta odgrywa i powinna odgrywać w życiu rodzinnym jako żona i dobra matka. W rodzinie mężczyźni i kobiety są w równej mierze odpowiedzialni za obowiązki i tak samo powinni być oddani życiu rodzinnemu. Mężczyzna powinien postrzegać kobietę jako przyjaciółkę, towarzyszkę i partnerkę W sprawach rodzinnych kobieta powinna zastępować mężczyznę, kiedy ten jest nieobecny lub chory. Oczekiwano nawet od żony, aby była obeznana w sztuce handlu czy robienia interesów. W ten sposób mogła doglądać i kierować sprawami męża podczas jego nieobecności. Pokazuje to, iż w społeczeństwie buddyjskim żona zajmowała taką samą pozycję jak mąż.

Wskazówka, jakiej udzielił Budda Pasenadi, królowi Kosali i oddanemu uczniowi, wyraźnie pokazuje, iż w buddyzmie nie uważa się narodzin córki za powód do zmartwienia. Buddyzm nie ogranicza ani wolności religijnej kobiet, ani ich możliwości edukacyjnych. Budda bez żadnych wątpliwości akceptował fakt, że kobiety, w takim samym stopniu jak mężczyźni, są w stanie zrozumieć Prawdę. Dlatego też pozwalał kobietom wstępować do Zakonu, mimo iż na początku był temu przeciwny i uważał, że może być to przyczyną problemów w Sasanie. Kiedy jednak kobiety dowiodły, iż doskonale radzą sobie w Zakonie, Budda dostrzegł ich talenty i umiejętności, powierzając im odpowiedzialne zadania w Bhikkhuni Sanga. W buddyjskich tekstach można znaleźć przykłady świętych i czcigodnych Bhikkhunis, bardzo uczonych ekspertów w nauczaniu Dharmy. Należą do nich Dhammadinna, Khema i Uppalavanna. Theri-gatha w wielu strofach opisuje oceany radości doświadczane przez Bhikkhunis, kiedy mogły wstąpić do Zakonu i urzeczywistnić Prawdę.


Źródło www.buddhanet.net
Tłumaczył Tomasz Pardus.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 58 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm