Zadaj pytanie
 PYTANIE: 2001/012 poprzednie pytanie nastepne pytanie

>>> Chciałabym napisać referat na temat koloru (kolorów) w buddyzmie, czy moglibyście mi Państwo w jakiś sposob pomóc?

mandala W buddyzmie tybetańskim kolorystyka odgrywa szczególną rolę. Różne kolory symbolizują różne emocje, które po przekształceniu mogą zostać przeobrażone w oświecone właściwości umysłu, tzw. mądrości. Są to:

  1. mądrość podobna do zwierciadła, rozpoznaje złudną naturę zjawisk;
  2. mądrość równości, rozpoznaje, że zjawiska są wzajemnie powiązane w zintegrowanej tkaninie bytu;
  3. mądrość rozróżniająca, rozpoznaje nieograniczoną różnorodność zjawisk;
  4. mądrość wszechspełniająca, rozpoznaje jak w najbardziej skuteczny sposób zamanifestować aktywność dla dobra świata;
  5. mądrość wszechprzenikająca, dotyczy ostatecznej natury rzeczywistości.


Podstawowe kolory odnoszą się także do poszczególnych żywiołów, kierunków świata, form oraz rodzin buddów.

Obrazuje to mniej więcej poniższa tabela:

kolor
żywioł /
kierunek
stan umysłu
mądrość
forma buddy
rodzina
buddy
niebieski
woda /
wschód
gniew
zwierciadlana
Akszobja
rodzina
Diamentu
czerwony
ogień /
zachód
pożądanie
rozróżniająca
Amithaba
rodzina
Lotosu
żółty
ziemia /
południe
duma
równości
Ratnasambhawa
rodzina
Klejnotu
zielony
powietrze /
północ
zazdrość
wszechspełniająca
Amoghasiddhi
rodzina
Karmy
biały
umysł /
centrum
ignorancja
wszechprzenikająca
Wajroczana
rodzina
Buddy

(wg różnych przekazów symbolika ta może różnić się kilkoma szczegółami)

Z kolei japońskie zen nie jest aż tak jaskrawe jak tybetańska Diamentowa Droga. Kolorystyka w tej szkole jest stonowana i dość jednolita, co pomaga w uspokojeniu umysłu. Dominuje tutaj czerń, biel, sepia.

O ile mi wiadomo, to w Polsce nie ukazała się żadna monograficzna praca na temat sztuki wizualnej w buddyzmie. Jedną z popularniejszych na Zachodzie pozycji jest "Art of Tibet" Roberta E. Fishera (Thames and Hudson Ltd, London, 1997). W Polsce wydana została praca Joanny Tokarskiej-Bakir pt. "Wyzwolenie przez zmysły. Tybetańskie koncepcje soteriologiczne" (Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław, 1997), w której sztuka buddyzmu tybetańskiego została opisane bardziej w kontekście religioznawczym niż artystycznym.

Proponuję zajrzeć także na strony www.tibetart.com oraz www.asianart.com.

(jw)




>>>>>>Zadaj pytanie: