PYTANIE: 2002/080
|
|
|
Moja kuzynka zajmująca się buddyzmem przysłała mi list, w którym napisała: "Ja mam: Chakra: Third Eye (6th), moja żona ma: Chakra: Sacral (2nd)". Co to oznacza?
Według filozofii buddyjskiej świadomość nie jest samoistnym bytem, lecz zależy od pewnego rodzaju energii, która jest jej "nośnikiem". W ludzkim ciele znajduje się sieć kanałów, w których krąży wspomniana energia. Kanały te mają bardzo subtelny charakter, nie można ich odnaleźć na płaszczyźnie fizycznej, aczkolwiek można ich doświadczyć poprzez praktykę medytacyjną. Przez pionową oś ciała przebiega tzw. kanał centralny, natomiast miejsca, w których pozostałe kanały spotykają się w osi kanału centralnego, są szczególnymi ośrodkami energetycznymi, które nazywa się czakrami (sanskryckie słowo "czakra" oznacza "koło" lub "okrąg"). W buddyzmie wyróżnia się pięć głównych ośrodków energetycznych, które zlokalizowane są w kanale centralnym na wysokości: genitaliów, pępka, serca, gardła oraz na wysokości szczytu głowy. Wspomina się również o czakrach umiejscowionych w innych punktach. Poszczególnym ośrodkom energetycznym nadaje się różne poetyckie nazwy, jak np. "Trzecie Oko", "Koło Ognia", "Wielka Błogość" itp...
System energetyczny ciała stosuje się zarówno w buddyzmie tantrycznym (np. zespół praktyk znanych jako Sześć Jog Naropy) jak i w hinduizmie, jednak w obrębie tych dwóch tradycji rozwinęły się odmienne sposoby pracy z energiami. W różny sposób opisane jest krążenie energii, wyróżniona jest odmienna ilość ośrodków energetycznych, wreszcie inny jest cel praktyki z subtelnymi energiami jak i sama filozoficzna podstawa systemów. Niewykluczone więc, że twoja kuzynka praktykuje właśnie tantrę hinduską a nie buddyjską.
Fragment przytoczonego listu jest dla mnie dość niejasny. Abstrahując od tego, że kuzynka ma żonę (co bez problemu mogę zrozumieć, o ile mieszka ona w Holandii) nie potrafię wywnioskować, co ma na myśli pisząc, że jej małżonka ma drugą czakrę, a ona sama szóstą.
Należy wspomnieć, że buddyjskie ćwiczenia związane z subtelną energią należą do bardzo zaawansowanych praktyk i nie powinno się stosować ich bez wstępnego przygotowania i bez opieki kompetentnego nauczyciela.
Więcej na ten temat można znaleźć w książkach:
Tenzin Wangyal Rinpocze "Tybetańska joga snu i śnienia" - Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999
Lati Rinpocze, Jeffrey Hopkins "Śmierć, stan pośredni i odrodzenie w buddyzmie tybetańskim" - Wydawnictwo A, Kraków 1999
(jw)
 Zadaj pytanie:
|