![]() |
Oświecona postawa
XVI Karmapa
XVI Karmapa Rangdziung Rigpe Dordże był jednym z najbardziej znamienitych nauczycieli duchowych naszych czasów a zarazem zwierzchnikiem tybetańskiej szkoły Karma Kagyu. W wyniku agresywnych działań komunistycznych Chin, XVI Karmapa postanowił opuścić Tybet i w 1958 roku udał się na emigrację do Indii drogą przez Bhutan. Opuszczenie przez Karmapę Tybetu, kraju trudno dostępnego dla przybyszów z zewnątrz, umożliwiło wielu ludziom z Zachodu nawiązanie kontaktów z buddyzmem Diamentowej Drogi.
|
![]() |
Oświecona postawa (bodhicitta) posiada dwa aspekty: relatywny i ostateczny. Aspekt relatywny składa się z bezinteresownej miłości i współczucia; jest to także aspiracja i pilność.
Umysł aspiracji to rozwinięcie następującej myśli: "Przez życzliwość do wszystkich istot, które wszystkie były moimi matkami, sprawię, że rozpoznają one stan wszechwiedzy". Umysł pilności to pragnienie stanu wszechwiedzy przy zastosowaniu wszystkich praktycznych środków, jakie przedstawione są w naukach Buddy. Rozgrywa się to na trzech stopniach: osobistym, bodhisattwy i jogina.
Esencją osobistej drogi wyzwolenia jest rezygnacja, esencją drogi wyzwolenia bodhisattwy jest współczucie, natomiast esencją drogi jogina jest czysta świadomość. Specyfika każdej z tych trzech dróg opiera się na tym, co stanowi ich istotę. Kolejno chodzi w nich o uspokojenie umysłu, przekształcenie go i pełne poznanie. Celem tych trzech dróg jest umysł ostatecznego oświecenia - bez początku, nieprzerwany, niepojęty, czysty i świetliście jasny. Jest to prawdziwe urzeczywistnienie natury pierwotnej świadomości - Przestrzeni Umysłu, która przekracza wszelkie rozumowanie i pojęcia, oraz zdolność do przekazania tego doświadczenia poprzez konwencjonalne wyrażenia.
Dzięki dążeniu do oświecenia spełnia się rezultat, a praktykujący pozostaje na drodze. Staje się on jak wielki niewyczerpany skarbiec. Tak to wyraża Śantidewa w "Przewodniku na ścieżce bodhisattwy":
"Od momentu kiedy ktoś
przyjmuje Oświeconą Postawę,
buduje nieprzerwaną siłę zasługi,
podobną nieskończonej przestrzeni.
Nawet podczas snu, jak i wtedy,
gdy niczym się nie zajmuje."
Fragment pochodzi z magazynu "Tendrel". Tłumaczyła Dorota Bury. |