Pierwsze ślady obecności buddyzmu w świecie Zachodu odnajdujemy jeszcze przed narodzinami Chrystusa, jest ich jednak tak niewiele, że można uznać, iż naprawdę poważne kontakty Europy z Dharmą, czyli naukami Buddy rozpoczęły się dopiero w XIX wieku. W drugiej połowie XX wieku przeniknęły one do naszego kręgu kulturowego i zadomowiły się już na tyle mocno, że zaczynają odgrywać coraz większą rolę w życiu współczesnego człowieka. Czym więc jest buddyzm, na czym polega jego uniwersalna wartość?
Buddyzm jest pozbawionym dogmatów, spójnym, wolnym od pojęcia osobowego Boga-Stwórcy systemem nastawionym na duchowy rozwój człowieka. Głównym celem praktykowania metod jakie oferuje jest oczyszczenie umysłu z negatywnych emocji, rozpuszczenie egoizmu oraz rozwinięcie wszechobejmującego współczucia, intuicyjnej mądrości i absolutnej wolności, co prowadzi do doświadczenia nieuwarunkowanej radości i szczęścia.
|
|
|
Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, że przez długi czas obowiązywały w wielu krajach. Nie wierzcie w coś tylko dlatego, że wielu ludzi od dawna to powtarza. Nie akceptujcie niczego tylko z tego powodu, że ktoś inny to powiedział, że popiera to swoim autorytetem jakiś mędrzec albo kapłan, lub że jest to napisane w jakimś świętym piśmie. Nie wierzcie w coś tylko dlatego, że brzmi prawdopodobnie. Nie wierzcie w wizje lub wyobrażenia, które uważacie za zesłane przez boga. Miejcie zaufanie do tego, co uznaliście za prawdziwe po długim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym.
|
|
|
|
Teksty prezentowane w CyberSandze to posmak tego czym naprawdę jest buddyzm: sposobem na rozpoznanie w sobie samym, a także w całej otaczającej rzeczywistości, doskonałej natury umysłu - stanu buddy. Nie ograniczamy się do prezentowania jednej buddyjskiej tradycji, lecz staramy się przedstawić różne szkoły i nurty obecne we współczesnym buddyzmie.
Mamy nadzieję, że materiały zamieszczone w tym serwisie sprawią, że Czytelnik nie będzie postrzegał nauk Buddy jedynie w kategoriach egzotycznej ciekawostki. Biorąc pod uwagę ich różnorodność, wynikającą z rozmaitych ludzkich potrzeb i aspiracji, sądzimy, że każdy może odnaleźć w nich coś praktycznego i pożytecznego dla siebie, co sprawi, że życie stanie się jeszcze bardziej praktyczne na poziomie codziennego funkcjonowania, a oprócz tego nabierze większego znaczenia w jego głębszej, duchowej sferze.
Życzymy tego wszystkim Czytelnikom CyberSanghi i zapraszamy do eksploracji serwisu.
Redakcja
|
|
|
» Czesław Miłosz
poeta, prozaik, eseista
|
To, że w buddyzmie nie istnieje pojęcie Boga osobowego, wydaje mi się najbardziej atrakcyjne. To znaczy, można wyznawać światopogląd naukowy i jednocześnie być buddystą.
|
|
» Albert Einstein
fizyk, twórca teorii względności
|
Jednostka czuje daremność ludzkich pragnień i celów oraz majestat i cudowny porządek, który ujawnia się sam zarówno w naturze jak i w świecie myśli. Jednostkowe istnienie jawi jej się jako coś w rodzaju więzienia i chce doświadczyć wszechświata jako jednej znaczącej całości. Początki kosmicznych uczuć religijnych pojawiają się już na wczesnym etapie rozwoju, np. w wielu psalmach dawidowych, a także u niektórych proroków. Buddyzm, jak wiemy zwłaszcza ze wspaniałych pism Schopenhauera, zawiera tego znacznie mocniejszy pierwiastek.
|
|
» Francis H.C. Crick
biochemik, współodkrywca DNA
|
Pamiętajmy, że na świecie jest wiele religii. Nie można ich wrzucać do jednego worka, gdyż nie wszystkie zakładają wiarę w niematerialną i nieśmiertelną duszę. Niektóre - na przykład buddyzm - mogą okazać się bliższe koncepcjom współczesnej nauki...
|
|
» XIV Dalajlama
buddyjski mnich, przywódca Tybetańczyków
|
Podczas gdy w niektórych religiach najważniejszą praktyką jest recytowanie modlitw lub czynienie fizycznej pokuty, w buddyzmie istotniejsze jest przekształcanie i doskonalenie umysłu.
|
|