![]() |
Metafizyczne pytania
XIV Dalajlama
Od wielu lat organizowane są konferencje naukowe Mind & Life, w których uczestniczą buddyjscy nauczyciele i filozofowie oraz zachodni naukowcy reprezentujący różne dziedziny wiedzy. Tematem konferencji w 1997 roku były zagadnienia związane z mechaniką kwantową oraz astrofizyką. Poniżej publikujemy fragment wydanej niedawno w Polsce książki "Nowa fizyka i kosmologia. Rozmowy z Dalajlamą", która stanowi zapis tej konferencji. Książka została wydana przez wydawnictwo Jacek Santorski & CO, a "CyberSangha" objęła ją swoim patronatem medialnym.
|
![]() |
Cierpienie i rola wiedzy
Pytanie z widowni: W czasach kiedy żył Budda często zadawano mu
pytania natury kosmologicznej, w większości przypadków jednak pozostawiał
je bez odpowiedzi, jako że nie mają one związku z pracą
z dukka, z przeszkadzającymi emocjami. Dlaczego teraz, we współczesnym kontekście, Wasza Świątobliwość uważa za stosowne zadawanie
takich pytań i odpowiadanie na nie?
DALAJLAMA: Istnieją ku temu dwa powody. Po pierwsze nie wszyscy
zgromadzeni tutaj ludzie są buddystami, dlatego nie oczekujemy od
nich, że będą podążać buddyjska ścieżką, że będą studiować buddyjskie
teksty, w których napisane jest, do jakiego celu warto dążyć, a do jakiego
nie.
Druga przyczyna ma szersze podstawy. Zanim obierzemy drogę
i wyruszymy w stronę oświecenia, musimy zbadać jaka jest natura rzeczywistości.
Co naprawdę się dzieje? Kosmologia jest częścią tego, co
się wydarza. Powinniśmy zintegrować najlepszą, dostępną wiedzę
z buddyjskim obrazem rzeczywistości, następnie z tego punktu wyruszyć
drogą ku spełnieniu. Kiedy rozmawiam z buddyjskimi joginami,
którzy mieszkają w górach na odosobnieniu, to nie opowiadam im
o mechanice kwantowej. Nie ma to związku z tym, co oni tam robią.
Nie muszą sobie tym zawracać głowy.
Z historycznego punktu widzenia należy pamiętać, że istnieją różne
interpretacje faktu, że Budda nie odpowiadał na takie pytania. Jednym
z poglądów jest ten, o którym wspomniałeś: nie mają one związku z indywidualnymi
poszukiwaniami na ścieżce. Nagardżuna natomiast w inny
sposób interpretuje owe czternaście pytań pozostawione bez odpowiedzi.
Twierdzi, że ma to wielki związek z kontekstem, w którym te
pytania zostały zadane, oraz z motywacją i metafizycznymi założeniami
obecnymi w umyśle osoby, zadającej Buddzie te pytania. Jedno
z nich brzmiało: Czy istnieje dusza po śmierci? Jeżeli osoba zadająca
pytanie wychodziłaby z założenia, że istnieje jakaś absolutnie rzeczywista
jednostka, twierdząca odpowiedź Buddy jedynie utwierdziłaby tę
osobę w jej reifikacji. Jeżeli Budda by zaprzeczył, pytający popadłby w nihilizm, zaprzeczyłby swojemu istnieniu. Tak więc odmowa udzielenia odpowiedzi na pytania miała związek raczej ze sposobem, w jaki zostały zadane i z koncepcjami, które się za nimi kryły.
Źródło: "Nowa fizyka i kosmologia. rozmowy z Dalajlamą", red. prof. A. Zajonc. |