Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 9 > Kazanie do Kalamów
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 09 - buddyzm
styczeń 2000
buddyzm
Najwyższą szczodrością jest dawanie radości.
- Atiśa -
buddyzm
buddyzm


Budda Kazanie do Kalamów
Michael Carrithers


Autor jest profesorem antropologii na Uniwersytecie w Durham.


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Nauczanie Buddy skierowane do wyznawców świeckich ujawnia się w swej pełnej formie w Kazaniu do Kalamów, mieszkańców północnych kresów cywilizacji nadgangesowej. W tekście tym powiada się, że Budda przemierzał te tereny w towarzystwie mnichów. Grupa Kalamów dowiaduje się o jego obecności i przybywa do wioski Kesaputta, zwracając się do niego z problemem: rozmaici wędrowni asceci i bramini przybywali tu, głosząc i zachwalając przed Kalamami własne poglądy, atakując i obalając poglądy innych. Kalamowie są zdezorientowani i proszą Buddę o radę. Komu powinni wierzyć? Budda odpowiada na tę wątpliwość nauką, którą często się cytuje, aby wykazać, że obcy mu był dogmatyzm i że zalecał kierowanie się własnym sądem. Budda odrzekł, że Kalamowie nie powinni polegać "na świadectwach zasłyszanych, na tradycji, na opowieściach, na uczeniu się, na czystym wnioskowaniu, na wnioskowaniu z części, na wnikliwym rozważaniu, na przyjmowaniu takich czy innych teorii ani dlatego, że coś zdaje się prawdopodobne, ani z szacunku dla ascety".

Nie jest to jednak wskazanie, by kierować się indywidualnym kaprysem woli, gdyż Budda zaleca własną argumentację moralną, wypływającą z mądrej refleksji i umiejętnego działania. Budda ufał, że jeśli Kalamowie będą rozumować w podobny sposób, każdy z nich wyrobi w sobie buddyjskie zasady moralne:

[...] kiedy sami poznacie: to jest nieumiejętne, a to umiejętne, to jest godne nagany, a to nienaganne, to jest potępiane przez mędrca, bo - gdy podjęte i przeprowadzone - prowadzi do nieszczęścia i cierpienia, to jest pochwalane przez mędrca, bo - gdy podjęte i przeprowadzone - prowadzi do radości i szczęścia, wtedy porzucicie to pierwsze, a podejmiecie to drugie żyjąc nim.

Zasady moralne, które mieli uprzytomnić sobie Kalamowie, są jednoznaczne. Przyjąwszy je, nie będą zabijać, nie będą brać tego, co nie zostało im dane, nie będą pożądać cudzych żon, nie będą zachęcać innych do działania na własną niekorzyść. Zalecenia te powinny wyniknąć naturalnie z ich doświadczenia oraz refleksji nad umiejętnym działaniem.

Już na początku daje się zauważyć, że Kazanie do Kalamów było dość precyzyjnie zaadresowane. Mamy podstawy sądzić, że Kalamowie, podobnie jak sąsiadujący z nimi Śakjowie, rodacy Buddy, tworzyli niezależną republikę oligarchiczną, a w możliwej do zrekonstruowania przeszłości cieszyli się umiarkowaną autonomią. W czasach Buddy, podobnie jak wkrótce Śakjowie, byli poddanymi króla Kośali i w sferze ekonomicznej musieli odczuwać magnetyczne przyciąganie odległej kośalańskiej stolicy. Te siły polityczne i ekonomiczne przenosiły Kalamów ze stosunkowo prostego i zamkniętego kręgu społeczności plemiennej w złożony świat cywilizacji nadgangesowej, a zmianom tym towarzyszyło pojawienie się nowych form kulturowych, których wyrazem były sprzeczne rady wysłanników owej cywilizacji - wędrownych ascetów.

Trudno uwierzyć, aby przykazania przeciwko zabijaniu, kłamstwu, kradzieży i temu podobne były zupełnie nieznane Kalamom: kultura, którą odziedziczyli, musiała obejmować podobny zestaw zakazów. Nie sposób wyobrazić sobie przetrwania społeczeństwa, które nie wyznawałoby tych wartości w jakiejś postaci, przynajmniej w odniesieniu do członków własnej społeczności. Niemniej, co charakterystyczne dla społeczeństw podobnych tym, jakie tworzyli wcześniej Kalamowie, wartości te nie miały oparcia rozumowego, lecz raczej utrzymywały się za sprawą tradycji oraz obyczaju i były udramatyzowane w legendzie i rytuale. W nowych warunkach odziedziczona w ten sposób tradycja moralna utraciła jednak swoją niekwestionowaną hegemonię, przez co Budda miął okazję zaproponować nową formę moralnego rozumowania, które wyrastało z najbardziej podstawowych warunków ludzkiego życia. Proponowana moralność nie odnosiła się tylko do Kalamów, lecz wynikała po prostu z samego faktu istnienia w społeczeństwie, wspólnego życia, dbania o własne lub cudze interesy, bez względu na to, kogo miałyby one dotyczyć. W zamierzeniu miała obowiązywać w każdych warunkach.


"Budda", Michael Carrithers, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999. Przełożył Tomasz Jurewicz.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 207 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm