PYTANIE: 2002/118
|
|
|
Dlaczego zdaniem filozofii buddyjskiej pluralizm czy dualizm jest zły?
W buddyzmie nie twierdzi się, że jakiś system filozoficzny jest zły, raczej niewłaściwy bądź błędny. Odnośnie dualizmu Kartezjusza i postulowanej przez niego rozdzielności materii i umysłu, proponuję zapoznać się z odpowiedziami na pytania, w których został przedstawiony buddyjski pogląd na ten problem:
2002-092
2002-093
Z kolei takie buddyjskie szkoły filozoficzne, jak sarwastiwada czy sautrantika, które należą do tradycji Małej Drogi, można uznać za przykład pluralizmu filozoficznego. W szkołach tych mówi się o istnieniu tzw. dharm, czyli elementarnych i niesprowadzalnych do siebie składowych, z których zbudowana jest rzeczywistość. Złożenie dharm prowadzi do powstawania skomplikowanych struktur, które jednak nie posiadają własnej autonomicznej natury, lecz opierając się na zależnościach pomiędzy dharmami, są czymś względnym. Z kolei szkoła madhjamika (zapoczątkowana przez uczonego Nagardżunę), należąca do tradycji Wielkiej Drogi, występuje z krytyką pluralizmu Małej Drogi i przedstawia nie tylko struktury oparte na dharmach jako nierealne, ale traktuje również same dharmy jako istniejące wyłącznie poprzez relacje. Więcej na ten temat w odpowiedziach na pytania:
2001-020
2002-075
(jw)
 Zadaj pytanie:
|