Zadaj pytanie
 PYTANIE: 2002/133 poprzednie pytanie nastepne pytanie

>>> Skąd się biorą nowe świadomości? Jeżeli rodzi sie nowa istota to jakaś świadomość "wstępuje" w nią. W chrześcijaństwie istnieje ponoć coś takiego jak studnia dusz i jeżeli się wyczerpie, to nastąpi koniec świata. Jak to wygląda w buddyzmie?

W buddyzmie mówi się, że wszystkie istoty (kwestia tego czy liczba odradzających się istot jest skończona czy nieskończona pozostaje w buddyzmie otwarta) od zawsze znajdują się w wiecznym cyklu uwarunkowanej egzystencji - strumień świadomości istoty, która umarła i, pozostając pod wpływem niewiedzy przesłaniającej niedualną naturę rzeczywistości, nie rozpoznała oświeconego stanu umysłu, warunkuje jej kolejną formę życia. Kalu Rinpocze w "Dharma, która oświetla wszystkie istoty jak światło słońca i księżyca" (Oficyna BudDzik), tak opisuje ten proces:

"W momencie śmierci pojawia się oddzielenie pomiędzy ciałem fizycznym a umysłem istoty. Umysł jest wrzucony w stan, w którym nie ma żadnej mentalnej aktywności. Innymi słowy, umysł po prostu z powrotem rozpuszcza się we własnym fundamentalnym stanem nieświadomości. Potem następuje stopniowe nawarstwianie się mentalnych aktywności. Teraz w umyśle zaczynają pojawiać się formacje. Te wzory nawarstwiającej się świadomości w pełni określa tybetańskie pojęcie nam-szie, dyskursywna świadomość, zdolność umysłu do rozpoznania jakiegoś przedmiotu jako różnego od innych - decydowania, że to jest to, a to jest tamto, i tak dalej. Więc z fundamentalnej niewiedzy powstaje w umyśle stopniowe nawarstwianie się formacji, które znajdują pełny wyraz w dyskursywnej świadomości.

Z tej podstawowej, dualistycznej czy dyskursywnej, świadomości wyłania się poczucie siebie, 'ja'. W tym samym czasie, jakiekolwiek zjawiska by nie były doświadczane - są one postrzegane jako pewna wersja 'czegoś innego'. W ten sposób następuje podział: na 'ja' i resztę. W tym momencie, jakkolwiek nie ma fizycznych podstaw dla świadomości, następuje poczucie ucieleśnienia, zgrupowania tożsamości."


Polecam również książkę Sangharakshity pt. "Dwanaście ogniw - nieustanne krążenie", która dostępna jest w dziale BIBLIOTECZKA.

Podobne pytania:
2002-032
2002-014
2002-107
2001-006
2002-054
2002-092
2002-093
2002-101
2002-126
2002-129
2002-130

(jw)




>>>>>>Zadaj pytanie: