|
|
|
|
listopad 1998
|
Jeśli ktoś dostrzega swoją naturę,
znajduje Drogę, nawet jeśli nie umie czytać.
- Bodhidharma -
|
|
|
|
|
|
Sutra Serca
|
Siariputro, ktokolwiek pragnie podążać głęboką praktyką transcendentnej wiedzy powinien czynić to w ten sposób, widząc pięć skandh i ich naturalną pustkę. Forma jest pustką, pustka jest formą; pustka nie jest czymś innym niż forma, forma nie jest czymś innym niż pustka; tak samo uczucia, postrzeganie, pojęcia i świadomość.
|
|
|
|
Prawda względna i ostateczna zjawisk
Szamar Rinpocze
|
Kiedy obserwuje się względną prawdę zjawisk w świetle prawdy ostatecznej - konstatuje się, ze prawda względna nie istnieje sama w sobie i że "takość", jej prawdziwa natura - nie jest niczym innym, jak tylko prawdą ostateczną. Jako zależne jedna od drugiej, obie te prawdy nie są więc różne.
|
|
|
Pustość - Siunjata
J.Ś. XIV Dalajlama
|
Mówiąc ogólnie, wiedza o ostatecznej naturze dharm jest to zaprzeczenie naszej wiedzy, która jest pozorna. Prawda polega na tym, że ostateczną istotą rzeczy jest Siunjata. Z tego logiczny wniosek, że nic nie istnieje w sposób absolutny, samo dla siebie.
|
|
|
|
Natura Buddy
J.Ś. Dilgo Czientse Rinpocze
|
Pustka, ostateczna natura Dharmakaji, Absolutne Ciało Buddy, nie jest zwykłą nicością. Posiada ona wrodzoną zdolność znajomości wszystkich zjawisk. Jest to jasny i świadomy aspekt Dharmakaji, która wyraża się w całkowicie spontaniczny sposób. Dharmakaja nie jest stworzona przez przyczynę i skutek, nie jest uwarunkowana i dlatego jest ona prawdziwą naturą umysłu.
|
|
|
Naturalna i pożyteczna droga
Lobpyn Tseczu Rinpocze
|
Prawie wszyscy Mahasiddhowie podążali drogą świecką, tylko niektórzy z nich byli mnichami bądź mniszkami. Obecnie droga ludzi świeckich jest naturalnym i pożytecznym sposobem praktykowania dla wielu ludzi.
|
|
|
|
Kazanie krwiobiegu
Bodhidharma
|
Usiłowanie znalezienia buddy albo oświecenia jest jak chwytanie przestrzeni. Przestrzeń posiada nazwę ale nie posiada formy. Nie jest czymś co mógłbyś podnieść albo położyć. A z pewnością nie zdołasz tego uchwycić.
|
|
|
Buddyzm jako żywe doświadczenie
Lama Anagarika Govinda
|
To, czego Budda mógł nauczać słowami, było ułamkiem tego, czego uczył swą osobowością i żywym przykładem. To wszystko było znów tylko ułamkiem jego duchowego przeżycia.
|
|
|
|
Nauka czterech punktów
III Dziamgon Kongtrul Rinpocze
|
Należy zrozumieć, że pustka znajduje się poza skrajnościami istnienia i nie-istnienia. Oznacza to,ze wszystko, co tylko jest, istnieje w sposób relatywny.
|
|
|
Ostatni testament Milarepy
|
Uczniowie Milarepy byli wielce zdumieni, ponieważ z tekstu wynikało, iż pod pobliskim głazem został zakopany skarb: całe złoto, które pustelnik Mila zgromadził w swoim życia.
|
|
|
|
Esencja Serca Padmasambhawy
|
Dzięki inteligencji, która całkowicie rozpoznaje zjawiska, najpierw zrozum słowa wszystkich nauk, słuchając ich. Następnie poszukaj zrozumienia ich znaczenia, rozmyślając nad nimi. A w końcu zrealizuj ich znaczenie w medytacji.
|
|
|
Głupiec
(fragment Dhammapada)
|
Głupiec, choćby przez całe swe życie przestawał z mędrcem, nie więcej rozumie Prawdę, niż łyżka doznaje smaku zupy.
|
|
|
|
Pieśni
Milarepa
|
Czy chodzisz, siedzisz czy też śpisz, zawsze spoglądaj w swój umysł, nieustannie i bez przerwy. Jest to ćwiczenie warte wysiłku.
|
|
|
Zarys filozofii Madhyamaka
Damien Keown
|
Madhjamaka interpretowała nirwanę jako oczyszczoną wizję tego, co ignorant postrzega jako samsarę. Można więc wnioskować, że nirwana istnieje tu i teraz, tylko nie jesteśmy w stanie jej dostrzec.
|
|
|
|
Świadomość i mózg
Hoimar von Ditfurth
|
Wydaje mi się, żę między mózgiem i przeżywaną przez jego posiadacza świadomością powstaje związek, który porównywalny jest z instrumentem muzycznym (lub "nosicielem tonów") i kompozycją.
|
|
|
|
|
"Byłem buddystą"
relacja ofiary "buddyjskiej sekty"
|
Komentarz do tekstu opublikowanego przez Dominikański Ośrodek Informacji o Nowych Ruchach Religijnych i Sektach.
|
|
|
|
Polityka prywatności portalu buddyjskiego "CyberSangha"
| "Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem. » szczegóły
|
Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.
Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.
Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.
Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.
London wedding photographer
|
|
|